Nice to have

Vind hier kleine inspiratie ‘momenten’ die je direct kunt bekijken en/of downloaden die in de workshops zijn gebruikt. Veel plezier ermee!

Inspiratiedag voor het Jonge Kind 2017 – De wereld in!

Inleiding:
Judith Koppens & Carolien van der Hulst

Powersessie:
Ballonnen uitwisselen

Greenscreen:

Workshops:
1. Spelen met klanken
2. De wereld van woorden
3. Betrokkenheid door coöperatief leren
4. Een soepele overgang van groep 2 naar groep 3
5. Spelen en leren met voelbeest HAP
6. Werk je mee of ben je tegen, als een baas of verlegen?
7. Boeiend gedrag, kom maar op!
8. Over bouwen, schieten en andere jongenstaal
9. Uitdagend buitenspelen
10. Een rijk aanbod in je thema. Daarbij horend artikel.
11. Vroegtijdig signaleren en preventie van rekenwiskundige problemen
12. Ouderbetrokkenheid… Lastig of inspirerend?
13. “Ik kan al lezen”
14. Wat wil je vragen juf? Daarbij horend: niveagrid en vragengrid
15. ‘Mooi gebaar’
16. ‘Ik begrijp het helemaal!’ Begrijpend luisteren voor jonge kinderen
17. Buitenspelen: broodnodig!

Inspiratiedag voor het Jonge Kind 2016 – In beweging

Inleiding:
Circus Tadaa!
Speciale informatie voor IDJK, klik hier.

Powersessie:
Download de presentatie en dans zelf met de kinderen op de boerderijdieren.

Workshops:
1. Jongens in beweging
2. Op jou kan ik rekenen
3. 5-minuten actief met kleuters
4. Boeiend gedrag, kom maar op!
5. Gelukkige kinderen door zelfsturing
6. Met een gebaar begrijpen wij elkaar
7. Maak zelf een interactieve praatplaat
8. Spelen en leren met modder en takjes
9. De nieuwsgierige kleuter in de sloophoek
10. Haal meer uit je rekenaanbod – groep 2-3
11. Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
12. Mijn trotsdoos: ‘als het plat is kun je naar binnen’
13. Een brede kijk op de nieuwste ontwikkelingsmaterialen
14. Poppenspel in je groep, laat je inspireren over hoe en waarom
15. @ouderbetrokkenheid; wat zijn de mogelijkheden van ICT en social media in het stimuleren van ouderbetrokkenheid?

IDJK 2015 – FEEST!

1. Bijdehandjes
2. Boeiende gedragsvarianten
3. De groene, natuurlijke speelplaats
4. Eén groot feest met de ontdekdoos
5. Hoera, we spelen een feestje
6. Maak je eigen (feest)kookboek
7. De zin en/of onzin van toetsen bij jonge kinderen
8. Executieve functies en zelfsturing (BCO)
9. Speelplezier: feest in de huishoek
10. De koek is nooit op! Jonge onderzoekers en ontwerpers aan het werk
11. Differentiëren met kleutermaterialen
12. Coöperatief leren is een feestje!
13. Taakspel voor kleuters
14. Kijken naar betrokkenheid! Het belang van proces
15. De kracht van visueel leren in de onderbouw
16. Kleuters en hun executieve functies (OMJS)
17. Signaleren en stimuleren van kleuters met een rekenprobleem
18. Groepsplannen in de onderbouw

IDJK 2014 – Taal is alles, alles is taal!

01 ‘Juf, hoe komt het dat de wind waait?’
02 TOLK, voor taalontwikkeling
03 Clownerie en de kunst van contact maken
04 Jonge kinderen en sociaal (on)handig gedrag
05 Over bouwen, schieten en andere jongenstaal
06 Laten we samen ‘kletsen’
07 Samen op stap naar TaalKnap! Coöperatief leren bij talige activiteiten
08 Taal-verrijking voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
09 Dobbelen maar!
10 Spelscripts
11 Betekenisvolle rekenactiviteiten en peilingsgesprekjes bij kleuters
12 Ik ben niet boos!
13 Denk strategieën en begrijpend luisteren
14 Protocol dyslexie voor groep 1-2; een vertaling
15 Tekentaal: van krassen naar verhalen vertellen
16 Rekenspelletjes voor peuters
17 Al doende woorden leren: van passief naar actief taalgebruik
18 Een beredeneerd aanbod vol taal

IDJK 2013 – Creatief zijn, geen kunst!

Versterken inventief en creatief denken
‘Liever creatiever’, op zoek naar functionele creativiteit
Knapper dan knap; coöperatief leren voor peuters en kleuters
Hoe stimuleer je het rechterbrein?
Schep een ‘wat als’ mentaliteit
Waarom komt de zon wel door ’t raam en de wind niet?
De Wenskist
Spelen zonder speelgoed
Pop in de hoofdrol
Brede activiteiten voor kleuters
Creatief in de 21e eeuw
Creatief ‘schrijven’ met peuters en kleuters
W…onderzoekjes!
Goochelen met cijfers
Op verhaal komen
Als alle kinderen dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.
Waarom komt de zon wel door ’t raam en de wind niet?
Filosoofjes in den dop

IDJK 2012 – De jonge onderzoeker

Voorlezen aan baby’s, onderzoek een boek!
Solution Room
Dreumesen en peuters beter leren spelen
Ontdekken aan het digibord
Nieuwsgierig gedrag bij jonge kinderen
Protocol dyslexie groep 1-2
Onderzoekend gedrag jongens en meisjes
De huishoek
Ontdek de Wiskunde A flap
Buitenspelen
Onderzoekend gedrag prikkelen tijdens het speelwerkuur
Bouwhoek
Spel, spelen, speel! Spelen met ontdekdozen
Bart de Koning
Creatieve ontwikkeling met natuurlijke materialen
iPads en Kleuters
Meer kansen met een rijke woordenschat

Ervaringshoeken

IDJK 2011

Digi-Taal
Kriebelkist
Boeiende Breintjes
Spelscripts
Verschil tussen jongens en meisjes
Meervoudige intelligentie
Creatieve ontwikkeling bij jonge kinderen
Digibord voor groep 1/2
Pedagogisch Optimaal en Educatief Handelen
“Wat is dit??”
Zelf boeken maken
Buitenspel
Coöperatieve werkvormen groep 1/2
Getalbegrip bij kleuters
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong